Recenze splitboardu GARA RANGER

V této recenzi bych Vám rád co nejvíce přiblížil nejen osobní pocity, ale také nezávislé technické poznatky z testování splitboardu GARA RANGER. Během předešlých dvou sezón jsem měl to štěstí vyzkoušet různé typy a délky Rangera. Vybudoval jsem si k tomu prknu osobní vztah, jednoduše na něj nedám dopustit. Pojďme to však vzít pěkně postupně.

 

Během sezóny 2013/2014 jsem se osobně seznámil s Otou Tylem, otcem značky GARA Splitboards. Jak jinak než na splitu. Krátce na to mi do práce přišel balík. Nebylo v něm nic jiného než prototyp splitboardu Ranger! Tuším, že byl čtvrtek a já si při jízdě domů na skejtu, se splitboardem v podpaží připadal trochu jako blázen. To však není pro tuto recenzi podstatné. Podstatné je to, že už při jízdě domů jsem byl překvapen nízkou váhou prkna, perfektním zpracováním a hlavně tím, jak mělo prkno ostré hrany. Ani nevím, jak jsem se dokázal při street skateboardingu nepořezat.

Nemohl jsem se dočkat až prkno vyzkouším a tak jsem hned následujícího dne, v pátek nasedl na noční vlak do Tater. V sobotu ráno jsem vzal Chopok útokem hned prvním lanem. Jde se testovat...

 

GARA RANGER 158cm - prototyp

SJEZDOVKA: První oblouky doslova krájím na tuhém, firnovém manšestru. Ranger má na první pohled zajímavý, atraktivní tvar. Dlouhá špička, krátká patka (pin tail) a mezi vázáními poctivý camber. Prkno jede rychle jako vítr a sedí jako přibité! Dlouhý řezaný oblouk ve velké rychlosti střídá krátký oblouk a rychlí přechod z hrany na hranu. Prkno ani na chvilku nezaváhá, žádná vibrace ani v té největší rychlosti, jednoduše se ani nehne. Hned od začátku je jasné, že pro dosažení maximálního výkonu potřebuje pevnou ruku, respektive pevnou nohu a rozhodnou hlavu.

 

Ollie přes hroudu sněhu ve mě vyvolá pocit skateboardingu. Krátký tail požaduje pop jezdce, žádné čekání na prohnutí tailu a následné vyplivnutí jako od parkového speciálu. Pěkně zostra a na tvrdo, jako na  ulici. Když to máš v noze, Ranger dá ollie než řekneš řekneš švec. Pokud ollie neumíš poctivě, je na čase začít trénovat.

 

FREERIDE: Původně tvrdý firn postupně povolil a je čas vlítnout do žlabů. Ranger v rozbředlém sněhu krájí stejně jako na betonové sjezdovce. Je precizní. Reaguje rychle, přesně tak jak je potřeba. Při jízdě není třeba zbytečně plánovat co se bude dít po dvou obloucích. Můžeš to v klidu kouřit a když je třeba zatočit nebo náhle změnit rychlost jízdy Ranger reaguje jako švýcarské hodinky. Adekvátně rozložená tvrdost a flex v torzi perfektně tlumí nápory na splitboard i v těch nejtvrdíších a nejrychlejších obloucích. Při dojezdech a kličkování mezi klečí je Ranger jako pstruh v potoce.

 

První dojmy: Nadšení! Zejména díky preciznosti, váze, zpracování a manévrovatelnosti splitboardu navrženého pro freeride, který na sjezdovce funguje jako raketa.

Prototyp splitboardu GARA Ranger.

Dlouhý řezaný oblouk v plné rychlosti. Ranger sedí jako přibitý.

Naprosto adekvátní flex. Na fotce si můžeš povšimnout rozměru špičky a patky prkna.

Torze splitboardu při prudké změně rychlosti a směru jízdy.

 

Psal se prosinec, zima v Pyrenejích klepala na dveře. V ten pravý čas dorazila čerstvá zásilka zbrusu nových splitboardů. Jednalo se o vůbec první kusy sériové výroby modelu Ranger, které spatřily světlo světa. Začalo sněžit. Nová sezóna, nové prkno. Čas jít jezdit a testovat.

 

 

GARA RANGER 158cm HD

(HD=tvrdé provedení)

Moje míry: výška 186 cm, váha 78 kg, velikost bot Eur 42

Zpracování:

Na nový model splitboardu Ranger je radost pohledět. Jednoduchý motiv stromu je doplněn o kombinaci přírodních barev. Matné provedení topsheetu dodává splitboardu na kráse, která se dle mého názoru jen umocňuje opotřebením a škrábanci na prkně. Skluznice je grafitová, černá, mastná a jede jako splašená. Hrany jsou ostré jako katana (před první jízdou doporučuji jemně ztupit na špičce a patce). Jednotlivé díly splitboardu včetně Voile/Karakoram kitu na sebe dosedají perfektně a těsně. Váha prkna se pohybuje kolem úctyhodných 2,8kg!

 

Touring mode neboli cesta vzhůru:

Ranger je perfektně vyvážen a vycentrován. Jinými slovy jsou inzerty pro vázání v režimu výstupu přesně ve středu prkna a tudíž jsou i přesně nad camber prohnutím. Díky tomu má každá lyže ideální trakci a skluz. Váha prkna je skutečně nízká a to je při výstupu znát. Tvrdá HD verze splitboardu má výhodu v tom, že se lyže v režimu výstupu neprohýbají jako luk ani v případě, že na zádech nesete těžký batoh s vybavením na vícedenní akci. Při otočkách si splitboard počíná tak, jak mu majitel poručí. Pokud otočky zvládáš, nebude ti Ranger klást obtíže ani v hlubokém prašanu. Vlivem adekvátního vycentrování a vyvážení splitboard funguje dobře i při sjezdu v režimu touring módu. Lyže drží stopu a tlumí vibrace i  při sjezdu na tvrdém povrchu a to jak při klasické lyžovačce tak i telemarku.

 

Jízda na sjezdovce:

Jak jsem již zmínil v úvodu recenze, jezdit Rangera na sjezdovce je zábava. Jízdu je však třeba přizpůsobit tvaru a charakteru prkna. Prkno je třeba nechat rozjet, chytnout pod krkem a nepustit.  Potom bude Ranger krájet jeden carving oblouk za druhým a bude mu jedno jestli je oblouk krátký nebo dlouhý. Ranger rozhodně není stavěn pro smýkaný oblouk na modré sjezdovce.

 

Jízda v prašanu:

Tvar a charakteristiky Rangera předurčují pro podání dobrých výkonů v prašanu (dlouhá špička s lehkým rockerem, krátká pintail patka a 3 cm backstance). Ačkoliv jsem sáhl po poměrně krátkém prkně, které mi s délkou 158cm těsně dosahuje úrovně brady, byl jsem příjemně překvapen tím, jak prkno vynáší a jak se špička přirozeně dere nad povrch hlubokého prašanu. Pintail se stará o precizní a rychlou manévrovatelnost. Jízda Rangera v prašanu mezi stromy se dá přirovnat k pohybu pstruha v korytě horského potoka.

 

Jízda ve žlabech:

V jízdě ve žlabech si libuji stejně jako Ranger. Z tohoto důvodu jsem při výběru zvolil tvrdší a kratší HD verzi. Tu jsem během sezóny prohnal rozmanitou kombinací žlabů od těch širokých a relativně mírných za ideálních sněhových podmínek až po ty úzké, prudké, vymrzlé a vysoce exponované. Ranger si poradil se vším! Díky krátké patce jsou skákané oblouky v těsných a prudkých místech hračkou. Dlouhá efektivní hrana v kombinaci s camber prohnutím se postarají o dobrou trakci v místech a situacích, kde je to nejvíce potřeba, tedy v prudkých žlabech s tvrdým povrchem, kde skákaný oblouk nepřipadá v úvahu. Na Rangera se dá v tuto chvíli spolehnout a to i díky jeho tvrdosti. Prkno se ani nehne, je to držák.

 

Freestyle

Ze skutečností zmíněných v horních odstavcích přirozeně vyplývá, že Ranger není ideální splitboard pro freestyle. Jeho tvrdost a krátký tail z něj konstrukčně dělají desku podobnou skateboardu. Při ollie, manuálech a dalších tricích vyžaduje sílu a um jezdce. Na místě je i preciznost, protože camber chyby neodpouští. Výhodou konstrukce krátká patka/dlouhá špička je, že při dopadech do prašanu není třeba zbytečného přemýšlení. Ranger to bez váhání vyšle přes pařez, ze skály nebo převěje, přičemž zapíchnutí špičky při dopadu téměř nehrozí.

 

V hlubokém prašanu Ranger vynáší a špička se dere na povrch po každém oblouku.

Ollie shifty při tree-runu v čerstvém pudru.

V prudkém a vymrzlém je žlabu je o co se opřít, na co se spolehnout.

 

GARA RANGER 163 cm

Na samém konci sezóny jsem měl možnost testovat i delší verzi splitboardu GARA Ranger . Prkno má v pase 26,5 cm, tudíž je o 1 cm širší v porovnání s prknem Ranger 158, a to je znát. Při přehranění musím vynaložit větší úsilí (při velikosti nohy 42 mi špička ani pata boty nepřesahují přes okraj prkna). Ranger 163 je jasnou volbou pro všechny kdo nazouvají větší čísla bot.

Při jízdě v prudkém a úzkém žlabu musím plánovat každý oblouk, prkno je při porovnání s Rangerem 158 HD o poznání větší lopata. Prostě velké prkno pro velké kluky. 

Na otevřených pláních je jízda na tomto prkně slast. Při přechodu z oblouku do oblouku dostává prkno energii, nabírá rychlost. Dalo by se říct, že perfektně vynáší z oblouku a to díky ideální torzi v patce splitboardu , která při zaujmutí správného postoje funguje jako kormidlo. Splitboard je v porovnání s kratší a tvrdší verzí o poznání hravější. Manuály, ollie a všeobecně odrazy ze skal působí měkce a hladce. 

 

 

Celkové hodnocení:

GARA Ranger  je precizní a poctivý splitboard, který si poradí se všemi typy terénů od sjezdovky, přes hluboký prašan až po prudké žlaby. Ranger je ideální pro pokročilé jezdce, kteří berou freeride vážně a chtějí svoje limity posunout dál. Po dvou sezónách ježdění jsem z prkna stále nadšen. V žádném ohledu se necítím být limitován výkonem prkna, ba naopak jsou to moje jezdecké limity, které ještě stále nedosahují úrovně Rangera. Díky tomu mám stále prostor pro zlepšování a věřím, že ani když dosáhnu onoho pomyslného limitu splitboardu GARA Ranger, tak mě tohle prkno neomrzí.

 

 

Text & Video: Míra Kube

Photo: Míra Kube, Nikol Novotná, Michal Novotný

 

9.8.2015 23:50

Autor: Míra Kube

Tagy: GARA ambassador, gara collective, GARA Ranger splitboard, Gara Splitboards, Míra Kube, recenze splitboardu, SplitUnite

0 ks
Košík: 0